10
Zarządzanie
W tym obszarze zajmujemy się tworzeniem warunków działania placówki – profesjonalizacją usług opiekuńczych i edukacyjnych, dbaniem o rozwój zarówno dyrekcji, jak i pozostałej kadry. Za zarządzanie jakością i promocję placówki na zewnątrz odpowiedzialna jest dyrekcja (zespół zarządzający, właściciel). To od jej determinacji, otwartości, konsekwencji i gotowości do podejmowania zmian w największym stopniu zależy to, czy podnoszona będzie jakość usług świadczonych przez placówkę.
Standard 10.1
Dyrekcja ma wizję organizacji pracy placówki oraz jej rozwoju, która jest realizowana przez całą kadrę
a.
Dyrekcja ma kompetencje i umiejętności zarządcze
- na bieżąco uzupełnia swoją wiedzę i umiejętności z zakresu zarządzania
- zna aktualne przepisy prawa związane z prowadzeniem placówki
- ma ustalony sposób ewaluacji zarządzania placówką uwzględniający perspektywę pracowników i rodziców
- ma plan własnego rozwoju
- kompetencje i zakres odpowiedzialności dyrekcji są sformułowane na piśmie
b.
Kadra i dyrekcja kierują się wartościami wynikającymi z przyjętej misji placówki, wizji dziecka i wizji wychowawcy
- w rekrutacji zwraca się uwagę na cechy osobowości sprzyjające nawiązywaniu dobrych relacji z dziećmi
- kadra wie, jakie zachowania są absolutnie niedopuszczalne
c.
W placówce prowadzona jest ewaluacja jakości pracy
- ewaluacja uwzględnia perspektywę pracowników, rodziców i organów zarządczych
- praca kadry jest ewaluowana z udziałem samych pracowników
Standard 10.2
Zarządzanie personelem sprzyja jego rozwojowi i efektywnej pracy
a.
Dyrekcja organizuje i wspiera rozwój zawodowy personelu
- placówka ma opracowany profil kompetencji osób zajmujących się dziećmi wynikający z misji placówki oraz wizji dziecka i wychowawcy
- szkolenia i analiza pracy kadry (superwizja) odbywają się w czasie pracy, ale nie kosztem czasu pracy z dziećmi
- dyrekcja zachęca pracowników do realizowania swoich autorskich pomysłów i dzielenia się inspiracjami
- dyrekcja modyfikuje powierzone pracownikom zadania w miarę rozwoju ich kompetencji
- w placówce istnieje system wsparcia i procedury adaptowania nowych pracowników
- kadra jest zachęcana do udziału w szkoleniach zewnętrznych (stwarzane są organizacyjne lub finansowe ułatwienia)
b.
Placówka ma ustalony system identyfikowania i rozwiązywania problemów
- jest jasne, do kogo należy zgłaszać określony problem i jaka jest droga zgłoszenia
- dyrekcja elastycznie reaguje na nagłe zmiany kadrowe
- dyrekcja stara się dostosować powierzane zadania do preferencji i zdolności pracowników
c.
Placówka ma wdrożony system monitorowania, ewaluacji i promowania osiągnięć pracowników
- pracownicy wiedzą, czego się od nich wymaga
- pracownicy otrzymują informację zwrotną na temat swojej pracy
- dyrekcja potrafi wskazać mocne strony pracowników
d.
Pracownicy placówki i dyrekcja mają ustalone zasady komunikacji i współpracy
- dyrekcja dba o dostępność obowiązujących regulaminów i zasad funkcjonowania placówki dla kadry i rodziców
- pracownicy znają zasady podejmowania decyzji, wiedzą, jakie decyzje podejmowane są wspólnie
- cyklicznie odbywają się spotkania dyrekcji z kadrą w czasie godzin pracy
Standard 10.3
Dyrekcja wspiera i promuje współpracę z rodzicami i środowiskiem lokalnym
a.
Dyrekcja tworzy warunki i zachęca rodziców do osobistego kontaktu
Dyrekcja:
- dąży do poznania rodziców wszystkich dzieci
- zaznajamia rodziców zapisujących dzieci do placówki z zasadami jej funkcjonowania
- zaznajamia rodziców z zasadami umawiania się na indywidualne spotkania
- stara się poznać sytuację rodzinną dzieci
b.
W placówce są opracowane procedury rozwiązywania problemów w relacjach z rodzicami
- rodzice wiedzą, jakie sprawy zgłaszają do dyrekcji, a jakie problemy rozwiązuje kadra
- w przypadku konfliktu między rodzicami a kadrą dyrekcja stosuje efektywne sposoby rozwiązywania konfliktu
c.
Dyrekcja współpracuje z Radą Rodziców (jeśli dotyczy)
- zasady współpracy z Radą Rodziców są określone w pisemnym regulaminie i powszechnie znane pracownikom i rodzicom
- dyrekcja wspiera działania Rady Rodziców
d.
Dyrekcja dba o dobre imię placówki
- dyrekcja dba o upowszechnianie wśród rodziców i lokalnej społeczności informacji o działaniach realizowanych w placówce
- placówka współpracuje z innymi instytucjami (kulturalnymi, społecznymi, badawczymi)
- dyrekcja monitoruje prezentowane publicznie informacje dotyczące placówki