Standard 3.1.
 a.
W placówce wspierany jest rozwój kompetencji motorycznych dzieci
  • dzieci mają zapewnione miejsce do swobodnego poruszania się (czołgania, czworakowania, biegania, wspinania, kręcenia się w kółko)
  • w ciągu każdego dnia jest czas na zabawy ruchowe
  • stale dostępne są materiały wspomagające rozwój małej motoryki (manipulowanie, dopasowywanie, wkładanie, wyjmowanie, chwytanie, wkręcanie itp.)
 b.
W placówce wspierany jest rozwój kompetencji językowych dzieci
  • kadra wykorzystuje różne sytuacje w ciągu dnia na nawiązanie werbalnej interakcji z dziećmi
  • kadra eksponuje książki w sposób zachęcający dzieci do korzystania z nich – samodzielnego oglądania, rozmów na ich temat
  • we wszystkich pomieszczeniach dostępnych dla dzieci są miejsca zachęcające do wspólnej rozmowy, czytania/słuchania książek
 c.
W placówce wspierany jest rozwój kompetencji emocjonalnych dzieci
  • kadra daje dzieciom czas na przeżywanie emocji
  • kadra ma spisaną wspólną strategię wspierania dzieci w radzeniu sobie z trudnymi emocjami
  • kadra potrafi rozpoznawać i nazywać emocje
  • kadra dba o to, by kolejne elementy dnia były dla dzieci przewidywalne, uprzedza o zmianach w planie dnia, żeby dzieci nie były zaskakiwane
 d.
W placówce wspierany jest rozwój kompetencji społecznych dzieci
  • rozmawiając z dziećmi, kadra aktywnie ich słucha
  • dzieci mają możliwość decydowania, czy chcą się dzielić z innymi dziećmi
  • dzieci mają możliwość pomagania innym dzieciom
  • dzieci mają możliwość samodzielnego rozwiązywania konfliktów między sobą
  • dzieci są wspierane w rozwiązywaniu konfliktów, jeśli same nie potrafią znaleźć rozwiązania problemu
  • dzieci są zachęcane do podejmowania różnych ról
  • dzieci są wspierane w budowaniu relacji z innymi dziećmi
  • kadra ma wspólną strategię wspierania dzieci w sytuacjach konfliktów między nimi
 e.
W placówce wspierany jest rozwój kompetencji poznawczych dzieci
  • dzieci mają możliwość mierzenia się z trudnościami/nowościami w relacjach z przedmiotami/innymi dziećmi
  • dzieci mają czas i warunki do eksperymentowania i uczenia się na błędach
  • dzieci mają dostęp do materiałów pobudzających ich ciekawość świata
  • dzieci mają do dyspozycji przedmioty codziennego użytku oraz materiały naturalne
  • dzieci mają możliwość eksplorowania najbliższego otoczenia placówki
  • dzieci mają warunki do obserwowania zmian zachodzących w przyrodzie
 f.
W placówce wspierana jest kreatywność dzieci
  • kadra wspiera szukanie przez dzieci kreatywnych rozwiązań różnych sytuacji w życiu codziennym
  • dzieci mają możliwość (czas, przestrzeń, akceptacja personelu) do podejmowania nowych wyzwań
  • wśród pomocy dostępnych dla dzieci nie ma szablonów (plansz, kolorowanek ani kart do wypełniania)
  • dzieci mają możliwość tańczenia i śpiewania
  • w ciągu całego dnia dzieci mają do dyspozycji instrumenty muzyczne i różnorodne materiały plastyczne
  • dzieci mają możliwość rysowania/malowania na płaszczyznach większych niż A3
  • dzieci mają możliwość kontaktu z różnymi dziedzinami sztuki (malarstwo, rzeźba)
  • dzieci mają możliwość słuchania muzyki wysokiej jakości (zarówno pod względem technicznym, jak i artystycznym)
  • dzieci mają do dyspozycji książki i albumy
  • dzieci mają miejsce na tworzenie zarówno wewnątrz budynku, jak i w ogrodzie
Standard 3.2
 a.
Organizacja zajęć polega na aranżacji środowiska (psychicznego, społecznego i materiałów)
  • dzieci mają możliwość działania indywidualnie, w małych grupkach oraz w całej grupie
  • dzieci mają do dyspozycji różnorodne kąciki tematyczne
  • kąciki są uzupełniane o nowe materiały, zabawki, przedmioty
  • tematyka kącików jest modyfikowana zgodnie ze zmieniającymi się zainteresowaniami dzieci
 b.
Działania proponowane dzieciom odpowiadają na ich aktualne potrzeby i zainteresowania
  • dziecko decyduje, czym, w jaki sposób i jak długo będzie się bawić
  • kadra nie nalega na udział dziecka w zorganizowanych zajęciach
  • zajęcia bazują na bezpośrednim doświadczaniu i zabawie dzieci
  • zajęcia trwają tak długo, jak długo dzieci są nimi zainteresowane
  • tematyka organizowanych zajęć odpowiada aktualnym zainteresowaniom dzieci lub ma za zadanie inspirowanie ich do poszerzania swojej wiedzy i umiejętności
  • zajęcia dodatkowe organizowane w placówce są dostępne dla wszystkich dzieci w grupie
  • udział w zajęciach dodatkowych jest dla dzieci dobrowolny
 c.
Kadra obserwuje i dokumentuje działania dzieci
  • placówka ma ustalony sposób dokumentowania aktywności i rozwoju dzieci
  • dzieci są fotografowane (filmowane) w trakcie zabaw i codziennych aktywności
  • fotografie są drukowane (w miarę możliwości) i wieszane w sali, tak żeby dzieci mogły je oglądać i komentować
  • obserwacje i notatki związane z aktywnością dzieci mogą być udostępniane rodzicom
  • w obserwacji nie stosuje się ocen i interpretacji