Standard 2.1.
 a.
Kadra zna, rozumie i respektuje misję placówki, wizję dziecka i wychowawcy/wychowawczyni

Kadra:

  • zna procedury, regulaminy i zasady obowiązujące w placówce
  • podziela /respektuje zasady etyczne i zasady komunikacji obowiązujące w placówce
 b.
Kadra zna strukturę organizacyjną placówki

Kadra:

  • zna podział obowiązków i wie, kto jest za co odpowiedzialny
  • zna granice swojej odpowiedzialności
  • zna zasady codziennego funkcjonowania placówki
 c.
Kadra stale poszerza swoją wiedzę i doskonali umiejętności

Kadra:

  • uczestniczy w szkoleniach z zewnętrznymi ekspertami w wymiarze przynajmniej 10 godzin rocznie
  • na bieżąco wymienia się swoimi spostrzeżeniami na temat zachowania i rozwoju dzieci, a jeśli zaistnieje taka potrzeba – ze specjalistami spoza placówki
  • bierze udział w cyklicznych spotkaniach zespołu pedagogicznego
  • poddaje refleksji codzienną praktykę
  • zapoznaje się z wynikami najnowszych badań i praktykami opartymi na dowodach naukowych
  • dzieli się nowo zdobytą wiedzą w gronie pracowników placówki i z rodzicami
  • uczestniczy w ramach godzin pracy w osobistej superwizji (omawianiu swojej pracy, emocji, potrzeb, umiejętności)
  • ma świadomość swoich emocji i potrzeb, potrafi je nazwać i wyrażać
Standard 2.2.
 a.
Kadra nawiązuje z dziećmi ciepłe, bliskie i bezpieczne relacje

Kadra:

  • stwarza warunki, żeby dzieci mogły być wysłuchane i przez dorosłych, i przez inne dzieci
  • odnosi się do dzieci w sposób ciepły, często uśmiechając się i okazując zadowolenie z bycia z dziećmi
  • okazuje zainteresowanie tym, co dzieci mówią i robią
  • używa niewerbalnych komunikatów w interakcji z dzieckiem (np. kiwając głową, podnosząc brwi w zdziwieniu, uśmiechając się)
  • mówi do dzieci po imieniu
  • szuka kontaktu wzrokowego (nie zmuszając do wzajemności) podczas rozmowy z dzieckiem
  • w trakcie rozmowy z dziećmi stara się być na ich wysokości, kucając lub siadając obok
  • uważnie obserwuje to, co robią dzieci, nazywa to, co widzi
  • dopasowuje swoje zachowanie – ton głosu, wyraz twarzy, poziom entuzjazmu – do tego, co wyrażają dzieci
  • jest uważna na aktualne potrzeby dzieci
  • jest gotowa do pomocy, jeśli dzieci tego potrzebują
 b.
Kadra wspiera autonomię dzieci

Kadra:

  • stwarza warunki do samodzielnego podejmowania decyzji przez dzieci
  • pozwala dzieciom na popełnianie błędów i zachęca do samodzielnego ich naprawiania/rozwiązywania, jeżeli są do tego gotowe
  • akceptuje wyrażanie emocji przez dzieci
  • przypomina dzieciom werbalnie lub niewerbalnie (gestem lub używając znaków graficznych) o następnym punkcie w planie dnia
Standard 2.3.
 a.
Kadra wspiera rozwój kompetencji emocjonalnych dzieci

Kadra:

  • uprzedza dziecko o działaniu, które będzie podejmowane z jego udziałem i czeka na odpowiedź dziecka (werbalną lub niewerbalną), żeby mieć pewność, że dziecko rozumie sytuację
  • jest wrażliwa na trudne momenty dzieci (zmęczenie, przestymulowanie) i wspiera je, aranżując zmiany w otoczeniu, dostosowując ton głosu i styl interakcji do sytuacji
  • respektuje chęć dziecka do przerwania interakcji i czeka, aż wyrazi ono chęć wznowienia kontaktu
  • rozpoznaje i nazywa reakcje emocjonalne dzieci oraz własne
  • wspiera samoregulację emocjonalną dzieci przez modelowanie (werbalnie i niewerbalnie) strategii radzenia sobie z trudnymi emocjami
  • informuje dzieci o zmianach aktywności w ciągu całego dnia
  • osoba z kadry, która kończy pracę, żegna się z dziećmi
  • posługuje się językiem osobistym (komunikat „ja”), unika sformułowań bezosobowych (np. nie wolno, trzeba, tak się nie robi itp.)
  • posługuje się humorem, stwarzając zabawne sytuacje i uczestnicząc w humorystycznych sytuacjach tworzonych przez dzieci, pokazuje możliwości radzenia sobie z trudnymi emocjami poprzez humor
 b.
Kadra wspiera rozwój kompetencji społecznych dzieci

Kadra:

  • odpowiada na sygnały zainteresowania dziecka innymi dziećmi i wspiera nawiązywanie relacji między nimi
  • zachęca dzieci do nawiązywania relacji między sobą
  • aranżuje przestrzeń tak, żeby dzieci mogły widzieć, co robią inni uczestnicy grupy
  • wykorzystuje wiedzę o zainteresowaniach i temperamencie dzieci do angażowania ich we wspólne zabawy
  • zauważa i mówi o aktywności społecznej dzieci i współpracy między nimi
  • daje dzieciom wskazówki, jak ze sobą współpracować
  • pomaga dzieciom rozwiązywać konflikty, proponując różne strategie działania w sytuacji problemowej
  • ma świadomość, że bicie, gryzienie, popychanie są zachowaniami nieintencjonalnymi u małych dzieci, są najbardziej dostępnym im sposobem zaspokojenia potrzeb, zatem dzieci nie są obwiniane, tylko wspierane w budowaniu innych strategii
  • daje wskazówki, jak dziecko może się zachować w konkretnej sytuacji, a nie czego ma nie robić
  • wprowadza zasady funkcjonowania dzieci w grupie i wyjaśnia dzieciom ich znaczenie
  • daje dzieciom możliwość decydowania, z kim chcą się bawić, sama pozostając w pobliżu
  • podczas zabaw dzieci, w których uczestniczy, modeluje społeczne interakcje i opisuje działania dzieci
 c.
Kadra wspiera kreatywność i eksperymentowanie dzieci

Kadra:

  • wspiera dzieci w samodzielnym eksplorowaniu otoczenia i pomaga im w razie trudności
  • stwarza niemowlakom możliwość samodzielnego badania różnorodnych obiektów, także własnych rąk i nóg oraz twarzy
  • stwarza niemowlakom możliwość eksplorowania przestrzeni, przenosząc je w różne miejsca
  • wspiera naukę podejmowania wyborów przez dzieci, ograniczając liczbę możliwości wyborów, dając im czas na reakcję i pozwalając zmienić zdanie
  • pozwala na różnorodne sposoby używania przedmiotów
  • modeluje eksperymentowanie z przedmiotami
  • daje dzieciom możliwość działania z wybranymi przedmiotami tak długo, jak się nimi interesują
  • zachęca dzieci do ruchu przy muzyce i grania na instrumentach
  • stwarza dzieciom możliwość ekspresji plastycznej
  • pokazuje zarówno funkcjonalne, jak i innowacyjne sposoby wykorzystywania przedmiotów lub zabawek, zachęca dzieci do wymyślania własnych sposobów
 d.
Kadra wspiera rozwój kompetencji poznawczych dzieci

Kadra:

  • uczestniczy w działaniach dzieci w celu rozszerzenia i pogłębienia ich zainteresowania
  • uczestniczy w działaniach dzieci w odpowiedzi na ich prośby, nie kierując tymi działaniami
  • wspiera umiejętności niemowlaków, naśladując ich gesty, ekspresję i wydawane dźwięki
  • inicjuje, uczestniczy, modeluje gry i zabawy naśladowcze, reagując na pomysły dzieci
  • rozszerza i wzbogaca zabawy dzieci, dokładając nowe rekwizyty i stawiając pytania dotyczące dalszego ciągu zabawy
  • zachęca dzieci do wytrwałości w zadaniu przez dostarczanie nowych wyzwań i wspierając je, gdy się zniechęcają
  • zwraca uwagę dzieci na cechy lub właściwości żywych i nieożywionych obiektów
  • wykorzystuje różne strategie pomagania dzieciom w rozwiązywaniu zadania (upraszczanie zadania, dawanie wskazówek słownych i wizualnych)
  • komentuje strategie rozwiązywania zadań przez dzieci, doceniając ich wysiłki
  • używa określeń dla cech przedmiotów, pomagając dzieciom rozumieć takie kategorie, jak: kolor, ilość, kształt, wielkość, puste–pełne
  • używa określeń przestrzennych (pod, nad, za, w środku, na zewnątrz)
  • kieruje uwagę dzieci na proces, wspierając rozwój myślenia przyczynowo-skutkowego
  • rozmawia z dziećmi o tym, co się zdarzyło, tworząc połączenia z tym, co dzieje się teraz
  • wyjaśnia, dlaczego dane zjawisko się zdarzyło, używając języka opisowego lub pytając o to dzieci
  • wspiera dzieci w przewidywaniu, wyjaśnianiu i rozumieniu przez zadawanie pytań i rozmawianie o następstwach
  • promuje zabawy równoległe, asocjacyjne i opierające się na współpracy
  • wprowadza rekwizyty mogące udawać przedmioty codziennego użytku lub umożliwia dzieciom zabawy prawdziwymi przedmiotami
  • wyszukuje w literaturze dla dzieci teksty opisujące działania, którymi obecnie się interesują, budując związek między zabawą a umiejętnościami niezbędnymi w realnym życiu
 e.
Kadra wspiera rozwój kompetencji językowych dzieci

Kadra:

  • obserwuje i odpowiada na werbalne i niewerbalne komunikaty płynące od dzieci
  • używa pytań zarówno otwartych, jak i zamkniętych, na które dzieci mogą dać krótką odpowiedź
  • czeka na odpowiedź dziecka (werbalną lub niewerbalną), zanim przejdzie do następnych pytań lub komentarzy
  • w odpowiedzi na inicjatywę dziecka modeluje jego bardziej złożoną wypowiedź
  • stosuje różne formy wypowiedzi (pytania, zdania twierdzące, wykrzyknikowe itd.)
  • używa pytań rozszerzających lub inicjujących rozmowę w sposób budzący zainteresowanie albo działanie dziecka
  • wyjaśnia i argumentuje, aby pomóc dziecku zrozumieć dane zjawisko
  • rozszerza język i słownictwo dzieci, używając określeń opisujących dane zjawisko, sytuację czy przedmiot i łącząc je ze słowami, które dziecko zna
    wypowiada się pełnymi zdaniami, jeśli to możliwe
  • rozwija rozmowę, utrzymując dłużej uwagę dzieci przy danym temacie
    angażuje dziecko w rozmowę opartą zarówno na wspólnie dzielonym doświadczeniu, jak i osobistych doświadczeniach dziecka
  • wyraźnie wymawia sylaby, modelując głos, żeby wzmocnić zaangażowanie dzieci w rozmowę
  • używa różnych słów z różnych kategorii (przedmioty, działania, uczucia, funkcje)
  • często zachęca dzieci do wspólnego czytania książek i oglądania ilustracji
  • podczas wspólnego czytania książek zachęca dzieci do: przewracania kartek, zadawania pytań, odpowiadania na pytania, podążania za rymami, powtarzania znanych fragmentów
  • pokazuje i opisuje ilustracje w książkach, zachęca do rozmowy na temat treści
  • zachęca dzieci do samodzielnego oglądania książek
  • opowiada dzieciom historie
  • objaśnia znaczenie nowych słów, wykorzystując też gesty i mimikę
  • w kontaktach z dziećmi, które jeszcze nie mówią lub zaczynają mówić, świadomie stosuje uproszczenia odpowiednio modulując głos, używając krótkich zdań itp.
    potrafi dostosowywać złożoność swoich wypowiedzi do poziomu dziecka i nie infantylizuje nadmiernie własnego języka
 f.
Kadra wspiera rozwój kompetencji motorycznych dzieci

Kadra:

  • wspiera niemowlaki w nauce kontrolowania ruchu ciała i nauce chodzenia
  • bawi się z dziećmi w zabawy ruchowe, robiąc to samo co dzieci (turlanie, czworakowanie)
  • zwraca uwagę i zachowuje czujność, ale nie powstrzymuje dzieci przed podejmowaniem nowych zadań ruchowych
  • stwarza dzieciom warunki do podejmowania nowych wyzwań związanych z przemieszczaniem się i uczeniem nowych umiejętności motorycznych
  • umożliwia dzieciom wielokrotne powtarzanie i ćwiczenie konkretnych umiejętności ruchowych tak długo, jak długo są tym zainteresowane
  • dostarcza dzieciom okazji do ćwiczenia siły i sprawności
  • umożliwia dzieciom ćwiczenie sprawności rąk, dłoni i palców
  • umożliwia dzieciom ćwiczenie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. podczas jedzenia, ubierania się i codziennych czynności
Standard 2.4.
 a.
Kadra współpracuje z rodzicami na zasadach opisanych w obszarze 7 współpraca z rodzicami

Kadra:

  • dzieli się swoimi spostrzeżeniami na temat zachowania i rozwoju dziecka z jego rodzicami, zarówno na zaplanowanych spotkaniach, jak i w czasie, kiedy dzieci są przyprowadzane do placówki i z niej odbierane
  • uwzględnia informacje przekazane przez rodziców w planowaniu pracy z dzieckiem
 b.
Kadra angażuje się w wymianę informacji/wiedzy na temat dzieci z innymi specjalistami z placówki i spoza niej

Kadra:

  • traktuje specjalistów współpracujących z placówką (psychologów, fizjoterapeutów, logopedów czy muzyków) jako źródło wiedzy o dzieciach i ich potrzebach; korzysta ze wskazówek specjalistów
  • specjaliści mają możliwość interdyscyplinarnej wymiany doświadczeń dotyczących danego dziecka
  • informuje specjalistów o aktualnych zainteresowaniach dzieci i ich zachowaniu
  • na bieżąco wymienia między sobą spostrzeżenia dotyczące zachowania i rozwoju dzieci
  • organizuje spotkania wewnętrzne, umożliwiające wymianę informacji na temat pracy z dziećmi