04
Sytuacje codzienne
Sytuacje codzienne to czynności powtarzalne, stanowiące element rutyny każdego dnia. Dzięki nim dziecko porządkuje swój świat, buduje odrębność, rozwija kompetencje społeczne, emocjonalne i motywację do aktywnego uczestniczenia w środowisku. Charakter codziennych sytuacji tworzy kulturę danego miejsca, buduje atmosferę wychowawczą. Sposób ich organizowania ma kluczowe znaczenie dla rozwoju małych dzieci, gdyż dotyczy zaspakajania pierwszorzędnych w tym wieku potrzeb fizjologicznych i emocjonalnych. Od tego zależy jakość doświadczeń dzieci, ich poczucie bezpieczeństwa oraz prawidłowy rozwój.
Standard 4.1
Codzienne powitania i pożegnania dziecka odbywają się w zgodzie z jego indywidualnymi potrzebami
a.
Dziecko jest codziennie indywidualnie witane i żegnane przez znaną mu osobę z personelu
- w czasie powitania i pożegnania osoba z kadry zwraca się do dziecka po imieniu, utrzymując kontakt wzrokowy
- kadra daje dziecku czas na pożegnanie się z grupą, zanim przekaże je rodzicom
b.
Czas i formy porannego pożegnania dziecka z rodzicem/osobą, która przyszła z dzieckiem, odpowiadają na aktualne potrzeby dziecka
- kadra nie pospiesza rodziców/osoby przyprowadzające dziecko przy pożegnaniu się z nim
- kadra uświadamia rodziców/osoby przyprowadzające, że pożegnanie powinno się odbywać bez pośpiechu
- kadra respektuje indywidualne rytuały pożegnania dziecka z rodzicem/osobą przyprowadzającą
- dzieci mogą przynosić rzeczy osobiste, które są dla nich ważne i ułatwiają im rozstanie
- kadra wspiera rodziców/osoby przyprowadzające, mające trudności z rozstaniem
Standard 4.2
Dzieci mają zapewnione warunki do różnych form odpoczynku, zgodnych z ich aktualnymi potrzebami
a.
Kadra zna indywidualne potrzeby i przyzwyczajenia dzieci związane ze snem i odpoczynkiem
- kadra zbiera informacje od rodziców na temat indywidualnych potrzeb i przyzwyczajeń dzieci związanych ze snem i odpoczynkiem
- kadra prowadzi obserwacje dotyczące potrzeb związanych z odpoczynkiem dzieci
b.
Kadra dba, by rytm dnia, sposoby odpoczynku i aktywności dostosowywać do potrzeb dzieci
- kadra proponuje dzieciom różne formy odpoczynku
- tworzy spokojną atmosferę sprzyjającą zasypianiu i wybudzaniu, ograniczając w tym czasie bodźce do minimum
- opieka jest zorganizowana tak, żeby dzieci, które nie chcą spać w czasie odpoczynku, miały taką możliwość
- dzieci w czasie odpoczynku nie muszą przebierać się w piżamki
- dzieci mają możliwość same wybrać sposób swojego odpoczynku
- dzieci w czasie odpoczynku mogą mieć przy sobie ulubione przedmioty
Standard 4.3
Czynności higieniczne odbywają się z poszanowaniem indywidualnych potrzeb dzieci
a.
Kadra szanuje prawo dziecka do własnych decyzji związanych z higieną
- zmiana pieluszki odbywa się we współpracy z dzieckiem i za jego zgodą
- kadra przypomina dzieciom o korzystaniu z toalety lub nocnika, ale dzieci same decydują, czy chcą z nich skorzystać
- kadra uwzględnia prawo dziecka do towarzystwa lub intymności w toalecie
- dziecko nie musi pytać dorosłego o pozwolenie na skorzystanie z toalety lub umycie rąk
b.
Kadra uwzględnia możliwości dziecka w zakresie czynności higienicznych
- kadra wymienia z rodzicami aktualne informacje na temat umiejętności dziecka w zakresie czynności higienicznych i uzgadnia z nimi wspólne działania w tym zakresie
- kadra wspomaga samodzielność dzieci związaną z higieną odpowiednio do poziomu ich rozwoju
c.
Kadra wspiera dzieci w czynnościach związanych z higieną
- kadra w żaden sposób nie nagradza ani nie karze dzieci za załatwianie naturalnych potrzeb fizjologicznych (skorzystanie z nocnika, zmoczenie się)
- dziecko nie jest zawstydzane ani nie spotyka się z rozczarowaniem dorosłych, gdy nie zasygnalizuje potrzeby skorzystania z nocnika lub toalety
- kadra przewija dziecko bez pośpiechu, z delikatnością i uważnością, żeby nie sprawić mu bólu ani przykrości
- kadra nie okazuje dzieciom werbalnie i niewerbalnie swojej niechęci przy czynnościach związanych z pielęgnacją
- kadra podczas przewijania pozostaje w kontakcie z dzieckiem
- osoby z kadry uzgadniają ze sobą na bieżąco sposoby wspierania dzieci w rozwoju związanym z higieną
- kadra wypracowuje z dziećmi nawyk mycia rąk
Standard 4.4
Udział dzieci w porządkowaniu jest traktowany jako okazja do ich rozwoju
a.
Aranżacja przestrzeni ułatwia porządkowanie sali oraz ogrodu
- sala jest tak zaaranżowana, żeby dzieci mogły samodzielnie brać zabawki i odkładać je na miejsce
- każda zabawka ma swoje miejsce
- w sali i ogrodzie dzieci mają dostęp do sprzętów do sprzątania
b.
Kadra włącza dzieci do porządkowania
- kadra dba o to, żeby porządkowanie było stałym elementem każdego dnia
- kadra inicjuje sprzątanie i zachęca dzieci do udziału we wspólnych porządkach
- kadra nie wymaga, aby dzieci były zaangażowane w sprzątanie