03
Praca pedagogiczna
Każde dziecko powinno mieć warunki do angażowania się w interesujące je działania (zabawę), które pozwalają na odkrywanie, kreatywność i nadawanie znaczeń, zarówno samodzielnie, z innymi dziećmi, jak i z udziałem wspierających dorosłych. Każde dziecko powinno mieć przy tym zapewnioną możliwość wyboru stopnia swojego zaangażowania.
Placówka powinna mieć program edukacyjny, nawiązujący do zainteresowań dzieci, ich możliwości rozwojowych oraz aktualnej dyspozycji. Niezbędne jest zapewnienie dzieciom warunków bezpieczeństwa psychicznego i fizycznego oraz odpowiednich relacji międzyludzkich.
Standard 3.1.
Założenia pracy pedagogicznej odnoszą się do wszystkich obszarów rozwoju dzieci
a.
W placówce wspierany jest rozwój kompetencji motorycznych dzieci
- dzieci mają zapewnione miejsce do swobodnego poruszania się (czołgania, czworakowania, biegania, wspinania, kręcenia się w kółko)
- w ciągu każdego dnia jest czas na zabawy ruchowe
- stale dostępne są materiały wspomagające rozwój małej motoryki (manipulowanie, dopasowywanie, wkładanie, wyjmowanie, chwytanie, wkręcanie itp.)
b.
W placówce wspierany jest rozwój kompetencji językowych dzieci
- kadra wykorzystuje różne sytuacje w ciągu dnia na nawiązanie werbalnej interakcji z dziećmi
- kadra eksponuje książki w sposób zachęcający dzieci do korzystania z nich – samodzielnego oglądania, rozmów na ich temat
- we wszystkich pomieszczeniach dostępnych dla dzieci są miejsca zachęcające do wspólnej rozmowy, czytania/słuchania książek
c.
W placówce wspierany jest rozwój kompetencji emocjonalnych dzieci
- kadra daje dzieciom czas na przeżywanie emocji
- kadra ma spisaną wspólną strategię wspierania dzieci w radzeniu sobie z trudnymi emocjami
- kadra potrafi rozpoznawać i nazywać emocje
- kadra dba o to, by kolejne elementy dnia były dla dzieci przewidywalne, uprzedza o zmianach w planie dnia, żeby dzieci nie były zaskakiwane
d.
W placówce wspierany jest rozwój kompetencji społecznych dzieci
- rozmawiając z dziećmi, kadra aktywnie ich słucha
- dzieci mają możliwość decydowania, czy chcą się dzielić z innymi dziećmi
- dzieci mają możliwość pomagania innym dzieciom
- dzieci mają możliwość samodzielnego rozwiązywania konfliktów między sobą
- dzieci są wspierane w rozwiązywaniu konfliktów, jeśli same nie potrafią znaleźć rozwiązania problemu
- dzieci są zachęcane do podejmowania różnych ról
- dzieci są wspierane w budowaniu relacji z innymi dziećmi
- kadra ma wspólną strategię wspierania dzieci w sytuacjach konfliktów między nimi
e.
W placówce wspierany jest rozwój kompetencji poznawczych dzieci
- dzieci mają możliwość mierzenia się z trudnościami/nowościami w relacjach z przedmiotami/innymi dziećmi
- dzieci mają czas i warunki do eksperymentowania i uczenia się na błędach
- dzieci mają dostęp do materiałów pobudzających ich ciekawość świata
- dzieci mają do dyspozycji przedmioty codziennego użytku oraz materiały naturalne
- dzieci mają możliwość eksplorowania najbliższego otoczenia placówki
- dzieci mają warunki do obserwowania zmian zachodzących w przyrodzie
f.
W placówce wspierana jest kreatywność dzieci
- kadra wspiera szukanie przez dzieci kreatywnych rozwiązań różnych sytuacji w życiu codziennym
- dzieci mają możliwość (czas, przestrzeń, akceptacja personelu) do podejmowania nowych wyzwań
- wśród pomocy dostępnych dla dzieci nie ma szablonów (plansz, kolorowanek ani kart do wypełniania)
- dzieci mają możliwość tańczenia i śpiewania
- w ciągu całego dnia dzieci mają do dyspozycji instrumenty muzyczne i różnorodne materiały plastyczne
- dzieci mają możliwość rysowania/malowania na płaszczyznach większych niż A3
- dzieci mają możliwość kontaktu z różnymi dziedzinami sztuki (malarstwo, rzeźba)
- dzieci mają możliwość słuchania muzyki wysokiej jakości (zarówno pod względem technicznym, jak i artystycznym)
- dzieci mają do dyspozycji książki i albumy
- dzieci mają miejsce na tworzenie zarówno wewnątrz budynku, jak i w ogrodzie
Standard 3.2
Założenia pracy pedagogicznej określają warunki do wszechstronnego rozwoju dzieci
a.
Organizacja zajęć polega na aranżacji środowiska (psychicznego, społecznego i materiałów)
- dzieci mają możliwość działania indywidualnie, w małych grupkach oraz w całej grupie
- dzieci mają do dyspozycji różnorodne kąciki tematyczne
- kąciki są uzupełniane o nowe materiały, zabawki, przedmioty
- tematyka kącików jest modyfikowana zgodnie ze zmieniającymi się zainteresowaniami dzieci
b.
Działania proponowane dzieciom odpowiadają na ich aktualne potrzeby i zainteresowania
- dziecko decyduje, czym, w jaki sposób i jak długo będzie się bawić
- kadra nie nalega na udział dziecka w zorganizowanych zajęciach
- zajęcia bazują na bezpośrednim doświadczaniu i zabawie dzieci
- zajęcia trwają tak długo, jak długo dzieci są nimi zainteresowane
- tematyka organizowanych zajęć odpowiada aktualnym zainteresowaniom dzieci lub ma za zadanie inspirowanie ich do poszerzania swojej wiedzy i umiejętności
- zajęcia dodatkowe organizowane w placówce są dostępne dla wszystkich dzieci w grupie
- udział w zajęciach dodatkowych jest dla dzieci dobrowolny
c.
Kadra obserwuje i dokumentuje działania dzieci
- placówka ma ustalony sposób dokumentowania aktywności i rozwoju dzieci
- dzieci są fotografowane (filmowane) w trakcie zabaw i codziennych aktywności
- fotografie są drukowane (w miarę możliwości) i wieszane w sali, tak żeby dzieci mogły je oglądać i komentować
- obserwacje i notatki związane z aktywnością dzieci mogą być udostępniane rodzicom
- w obserwacji nie stosuje się ocen i interpretacji