01
Fundamenty i wartości
Każda placówka zajmująca się rozwojem małych dzieci powinna funkcjonować według zasad, które są w pełni jasne dla personelu oraz rodziców. Wszystkie osoby pracujące w placówce, pomimo różnic indywidualnych oraz osobistego światopoglądu, powinny działać we wspólnym systemie wartości dotyczącym opieki nad dziećmi i spraw z tym związanych.
Jasne wytyczne, którymi kieruje się placówka, umożliwiają rodzicom wybór miejsca, gdzie zarówno dzieci, jak i dorośli będą czuli się dobrze. Do fundamentalnych założeń, które każdy pracownik musi respektować, należą m.in. niezbywalne prawa dziecka opisane w Konwencji Praw Dziecka.
Standard 1.1.
W placówce są opracowane na piśmie fundamentalne zasady jej funkcjonowania
a.
Wizja dziecka
Wizja dziecka określa m.in.:
- co kadra rozumie przez dobro dziecka
- jak kadra rozumie to, że każde dziecko jest wyjątkowe
- jak wspierać indywidualny rozwój dziecka w grupie
- jak stwarzać warunki wspierające nawiązywanie rówieśniczych relacji między dziećmi
b.
Misja placówki
Misja placówki określa m.in.:
- czym powinna być placówka dla dziecka i jego rodziny oraz dla personelu
- minimum trzy priorytetowe cele pracy placówki i uzasadnienie ich wyboru
- filozofię współpracy z rodzicami
c.
Wizja wychowawcy
Wizja wychowawczyni/wychowawcy określa m.in.:
- kim jest wychowawczyni/wychowawca dla dziecka
- jakie zadania wychowawczyni/wychowawcy są najważniejsze
- jak indywidualne cechy osobowości wychowawczyni/wychowawcy wpływają na pracę z dziećmi, jakimi emocjami świadomie dzieli się z dziećmi
- jak dba o swój profesjonalny rozwój
Standard 1.2.