08
Aranżacja przestrzeni i wyposażenie
Bardzo ważne jest, żeby aranżacja przestrzeni była spójna z koncepcją pracy pedagogicznej przyjętą przez placówkę. Otoczenie wewnątrz i na zewnątrz budynku musi być bezpieczne, a jego aranżacja powinna optymalnie wspierać rozwój dzieci. Warto zorganizować przestrzeń w sposób umożliwiający dzieciom działanie zarówno samodzielne, jak i w gronie rówieśników oraz dorosłych, zgodnie z ich aktualnymi potrzebami i zainteresowaniami. Aranżacja przestrzeni powinna być prosta, bez czynników rozpraszających uwagę.
Standard 8.1
Aranżacja przestrzeni i wyposażenie placówki uwzględniają potrzeby dzieci
a.
Aranżacja przestrzeni uwzględnia potrzebę odpoczynku dzieci
- we wszystkich salach, gdzie przebywają dzieci, jest miejsce, gdzie mogą odpocząć o każdej porze dnia
- w ogrodzie są miejsca, gdzie dzieci mogą odpocząć (hamaki, kocyki, leżaczki)
b.
Aranżacja przestrzeni umożliwia udział dzieci w różnorodnych działaniach
- sala zabaw jest podzielona na kilka stref wyposażonych w zróżnicowane zabawki i materiały, w których dzieci mogą podejmować różnorodne działania dostosowane do ich wieku i potrzeb rozwojowych
- przestrzeń jest zorganizowana w sposób umożliwiający jej przekształcanie w odpowiedzi na aktualne zainteresowania dzieci
- przestrzeń jest zorganizowana w sposób umożliwiający dzieciom malowanie/rysowanie na dużych powierzchniach
- przestrzeń jest zorganizowana w sposób umożliwiający dzieciom zabawy wodą
- elementy wyposażenia sali nieprzeznaczone dla dzieci znajdują się poza ich zasięgiem
c.
Przestrzeń w placówce jest tak zaaranżowana, żeby wspierać samodzielność dzieci
- pojemniki z drobnymi zabawkami i materiałami edukacyjnymi są oznakowane w sposób zrozumiały dla dzieci
- półki w sali są oznakowane tak, żeby dzieci wiedziały, gdzie co odkładać
- w sali jest miejsce do odstawiania kubeczków z piciem, które w ciągu całego dnia jest dostępne dla dzieci
- osobiste rzeczy dzieci są oznakowane tak, żeby dzieci i kadra mogli je rozpoznać
- w placówce jest miejsce, gdzie można powiesić prace dzieci na wysokości ich wzroku
- każde dziecko ma swoje miejsce w szatni, gdzie przechowywane są jego ubrania na zmianę
- dzieci mają łatwy dostęp do mydła w płynie, ręczników, chusteczek higienicznych i kosza na śmieci
- w szatni dzieci mają możliwość nauki samodzielnego zakładania butów i odzieży wierzchniej
- w placówce jest miejsce, gdzie dzieci mają możliwość samodzielnie odstawić naczynia po skończeniu posiłku
d.
Materiały edukacyjne są różnorodne i dostosowane do potrzeb rozwojowych i aktualnych zainteresowań dzieci
- w ciągu całego dnia dzieci mają dostęp do materiałów umożliwiających rozwój zarówno małej, jak i dużej motoryki
- strefy aktywności wyposażone są w prawdziwe przedmioty i materiały naturalne
- wyposażenie jest bezpieczne i w dobrym stanie technicznym
e.
Dzieci mają możliwość oglądania siebie w różnych sytuacjach
- w sali jest lustro umożliwiające dzieciom oglądanie całej swojej sylwetki
- w sali jest pusta ściana umożliwiająca oglądanie cieni
- w placówce są zdjęcia dzieci sfotografowanych w trakcie różnych działań
f.
Aranżacja przestrzeni pozwala na zachowanie intymności podczas czynności higienicznych
- jest możliwość odosobnienia dziecka w trakcie podmywania, mycia i przewijania
- dzieci korzystające z toalety mają możliwość odosobnienia
g.
Rozwiązania organizacyjno-techniczne wspierają wszechstronne działania dzieci
- w placówce jest możliwość suszenia mokrych ubrań dzieci
- dzieci mają specjalne ubrania do tzw. „brudnych” zabaw
- jest magazyn na różne nieużywane aktualnie pomoce edukacyjne
Standard 8.2
Przestrzeń jest zaaranżowana tak, że stanowi estetyczne i przyjemne miejsce dla dzieci i dorosłych
a.
Kolorystyka i dekoracje w salach sprzyjają wyciszeniu
- sale pomalowane są na jasne, stonowane, pastelowe kolory
- unika się nadmiernej ilości dekoracji, dodatkowych, przyciągających wzrok elementów na ścianach
- kolorystyka podłogi i zasłon jest jednolita (unika się wzorów)
b.
W placówce minimalizuje się poziom hałasu, wynikający z akustyki pomieszczeń i używania sprzętów
- nie używa się muzyki jako tła akustycznego
- w przestrzeni znajdują się elementy ograniczające akustyczność pomieszczenia (poduchy, zasłony, elementy perforowane itp.)
c.
W placówce istnieje możliwość dostosowania oświetlenia do różnego rodzaju działań dzieci
- w salach jest możliwość regulowania jasności światła (oświetlenie boczne, punktowe, ściemniacze itp.)
- kadra ma do dyspozycji przenośne lampy
d.
Kadra dba o jakość powietrza w pomieszczeniach
- pomieszczenia są regularnie wietrzone
- utrzymana jest drożność wentylacji
- nie używa się chemicznych odświeżaczy powietrza
- w przypadku wysokiego poziomu zanieczyszczenia powietrza używa się mechanicznych oczyszczaczy
e.
Aranżacja przestrzeni uwzględnia potrzeby dorosłych
- w placówce jest miejsce, gdzie dorośli mogą usiąść i porozmawiać bez obecności dzieci
- w placówce są wyznaczone miejsca, gdzie kadra może zostawić rzeczy osobiste
- w łazience jest szafka dla personelu
- w placówce jest miejsce, gdzie rodzice zostawiają wierzchnie ubranie
Standard 8.3
Wszystkie dzieci mają możliwość udziału w zabawach w ogrodzie
a.
Wyposażenie ogrodu umożliwia dzieciom różnorodne działania
- ogród jest wyposażony co najmniej w wiatę lub domek dla dzieci oraz zamykaną piaskownicę
- w ogrodzie są zacienione miejsca
- w ogrodzie dzieci mają stały dostęp do wody pitnej
- dostępne są urządzenia i sprzęty rozwijające motorykę dużą (kładki, równoważnie, tunele)
- w ogrodzie dzieci mają możliwość zabaw wodą, piaskiem, materiałami sypkimi, kamieniami, patykami
- dzieci niechodzące mają możliwość swobodnego przemieszczania się po ogrodzie, mogą czworakować
- dzieci mają możliwość biegania, wspinania się, kopania, grabienia liści
- dzieci mają możliwość obserwowania ptaków, innych zwierząt i roślin
b.
W części ogrodu zachowane jest naturalne zróżnicowanie terenu
- część ogrodu jest porośnięta trawą
- część ogrodu ma nierówne podłoże (dołki i pagórki umożliwiające wspinanie się)