06
Adaptacja
Adaptacja do pobytu w placówce to kluczowy okres w życiu dziecka. Badania pokazują, że adaptacja wiąże się ze stresem i to, w jaki sposób proces będzie przebiegać, ma wpływ na poziom kortyzolu (hormonu stresu) u dziecka, a co za tym idzie, na jego funkcjonowanie w placówce oraz dobrostan psychiczny. Niewłaściwie prowadzony proces adaptacji może nawet zagrażać zdrowiu dziecka. Niezwykle ważne jest więc odpowiednie wsparcie dzieci w tym procesie, poświęcenie im tyle czasu i uwagi, ile potrzebują.
Podobnego wsparcia dziecko może potrzebować także na kolejnym etapie – podczas przejścia do następnej grupy w placówce.
Standard 6.1.
Adaptacja dzieci jest organizowana zgodnie z ich indywidualnymi potrzebami i w ich najlepszym interesie
a.
Placówka organizuje adaptację nowych dzieci tak, by móc poświęcić uwagę każdemu z nich
- adaptacja nie odbywa się w tym samym czasie dla wszystkich nowo przybyłych dzieci
- kadra realizuje plan adaptacji indywidualnie dla każdego dziecka
- czas pobytu dziecka w placówce jest stopniowo wydłużany
b.
Rodzice lub inne bliskie dorosłe osoby towarzyszą dziecku w czasie adaptacji
- kadra uczy się od rodziców kodów porozumiewania się z dzieckiem
- w regulaminie placówki/kontrakcie jest zapis o konieczności towarzyszenia dziecku przez bliską osobę dorosłą w czasie adaptacji
c.
W placówce prowadzi się różne działania ułatwiające dzieciom adaptację
- kadra dba o to, żeby rodzeństwo lub dzieci, które się znają, miały zapewnione okazje do kontaktów i wspólnej zabawy
- unika się sytuacji trudnych
- kadra poznaje przyzwyczajenia i potrzeby dziecka, towarzyszące codziennym czynnościom (takim, jak jedzenie, zasypianie, toaleta, ubieranie się, zabawa)
- kontakt z dzieckiem mają stale te same osoby, które budują z nim relacje i stopniowo przejmują nad nim opiekę
d.
Kadra uważnie buduje relacje z dzieckiem, szanując jego potrzeby
- kadra towarzyszy dziecku w akceptowany przez nie sposób
- dziecko nie jest brane na siłę na ręce
- osoba z kadry nie staje na drodze dziecka do rodzica
- w przypadku odmowy kontaktu przez dziecko, kadra wycofuje się i czeka na następną okazję
e.
Kadra rozpoznaje moment zakończenia adaptacji dziecka i wie, kiedy dziecko jest gotowe do rozstania z rodzicem
- kadra wie, jakie symptomy zachowania dziecka świadczą o zaadaptowaniu, m.in.:
- nie reaguje nadmiernym stresem, kiedy rodzic żegna się i wychodzi, nawet na chwilę
- nie jest cały czas przy rodzicu, bawi się z innymi dziećmi
- samo zwraca się do osób z kadry (pokazuje zabawki, patrzy w oczy, nawiązuje kontakt, pozwala się im dotykać, brać na ręce)
- wchodzi do grupy bez stresu i napięcia
- nawet jeśli zdarza mu się popłakać przy rozstaniu, potrafi się w ciągu kilku minut uspokoić dzięki wsparciu osoby z kadry
- w grupie jest swobodne i pogodne
- bierze udział w zabawach
- jeśli dziecko dobrze się adaptuje, kadra zachęca rodziców do niewydłużania procesu adaptacji
f.
Kadra poświęca szczególną uwagę dzieciom podczas zmiany związanej z przejściem dziecka z grupy do grupy
- proces przejścia dziecka z grupy do grupy lub zmiana opiekuna są uzgadniane z rodzicami
- przechodzenie dziecka z grupy do grupy jest zorganizowane w taki sposób, żeby dziecku towarzyszyła znajoma osoba z kadry lub inne dziecko
- miejsce w nowej grupie jest dla dziecka przygotowane, zanim ono do niej przejdzie
- przy zmianie grupy wskazane jest, żeby dziecko miało okazję ją odwiedzać w dniach poprzedzających zmianę
Standard 6.2.
Rodzice są objęci procesem adaptacji
a.
kadra zaznajamia rodziców z przebiegiem procesu adaptacji i jego znaczeniem dla zdrowia i rozwoju dzieci
- kadra umożliwia rodzicom zapoznanie się z zasadami, programem, procedurami, zanim dziecko zacznie uczęszczać do placówki
- kadra informuje rodziców na początku adaptacji, że może się ona wiązać z trudnymi dla nich emocjami
- organizowane są adaptacyjne warsztaty dla rodziców
b.
W trakcie adaptacji kadra daje wsparcie rodzicom w sytuacjach dla nich trudnych
- kadra wie, jak wspierać rodziców, kiedy nie mogą się z dzieckiem rozstać
- kadra wie, jak wspierać rodziców, kiedy nie są pewni, czy dziecku jest dobrze