02
Kompetencje kadry
Kompetencje osobiste osób pracujących w placówce mają pierwszorzędne znaczenie dla jakości opieki i edukacji dzieci. Aby kadra potrafiła budować relacje z dziećmi oraz realizować program pedagogiczny, musi zadbać o swój rozwój osobisty – w tym nie tylko o wiedzę i umiejętności, lecz także znajomość emocji i potrzeb, umiejętność ich nazywania i wyrażania.
Szkolenia i superwizje muszą się odbywać w ramach czasu pracy kadry, ale nie czasu pracy z dziećmi. Zalecamy obniżenie pensum czasu pracy z dziećmi do 7 godz. dziennie przy pełnym etacie.
Standard 2.1.
Zasady pracy kadry umożliwiają wysoką jakość pracy z dziećmi
a.
Kadra zna, rozumie i respektuje misję placówki, wizję dziecka i wychowawcy/wychowawczyni
Kadra:
- zna procedury, regulaminy i zasady obowiązujące w placówce
- podziela /respektuje zasady etyczne i zasady komunikacji obowiązujące w placówce
b.
Kadra zna strukturę organizacyjną placówki
Kadra:
- zna podział obowiązków i wie, kto jest za co odpowiedzialny
- zna granice swojej odpowiedzialności
- zna zasady codziennego funkcjonowania placówki
c.
Kadra stale poszerza swoją wiedzę i doskonali umiejętności
Kadra:
- uczestniczy w szkoleniach z zewnętrznymi ekspertami w wymiarze przynajmniej 10 godzin rocznie
- na bieżąco wymienia się swoimi spostrzeżeniami na temat zachowania i rozwoju dzieci, a jeśli zaistnieje taka potrzeba – ze specjalistami spoza placówki
- bierze udział w cyklicznych spotkaniach zespołu pedagogicznego
- poddaje refleksji codzienną praktykę
- zapoznaje się z wynikami najnowszych badań i praktykami opartymi na dowodach naukowych
- dzieli się nowo zdobytą wiedzą w gronie pracowników placówki i z rodzicami
- uczestniczy w ramach godzin pracy w osobistej superwizji (omawianiu swojej pracy, emocji, potrzeb, umiejętności)
- ma świadomość swoich emocji i potrzeb, potrafi je nazwać i wyrażać
Standard 2.2.
Podstawą opiekuńczych, wychowawczych i edukacyjnych działań kadry są bliskie relacje z dziećmi
a.
Kadra nawiązuje z dziećmi ciepłe, bliskie i bezpieczne relacje
Kadra:
- stwarza warunki, żeby dzieci mogły być wysłuchane i przez dorosłych, i przez inne dzieci
- odnosi się do dzieci w sposób ciepły, często uśmiechając się i okazując zadowolenie z bycia z dziećmi
- okazuje zainteresowanie tym, co dzieci mówią i robią
- używa niewerbalnych komunikatów w interakcji z dzieckiem (np. kiwając głową, podnosząc brwi w zdziwieniu, uśmiechając się)
- mówi do dzieci po imieniu
- szuka kontaktu wzrokowego (nie zmuszając do wzajemności) podczas rozmowy z dzieckiem
- w trakcie rozmowy z dziećmi stara się być na ich wysokości, kucając lub siadając obok
- uważnie obserwuje to, co robią dzieci, nazywa to, co widzi
- dopasowuje swoje zachowanie – ton głosu, wyraz twarzy, poziom entuzjazmu – do tego, co wyrażają dzieci
- jest uważna na aktualne potrzeby dzieci
- jest gotowa do pomocy, jeśli dzieci tego potrzebują
b.
Kadra wspiera autonomię dzieci
Kadra:
- stwarza warunki do samodzielnego podejmowania decyzji przez dzieci
- pozwala dzieciom na popełnianie błędów i zachęca do samodzielnego ich naprawiania/rozwiązywania, jeżeli są do tego gotowe
- akceptuje wyrażanie emocji przez dzieci
- przypomina dzieciom werbalnie lub niewerbalnie (gestem lub używając znaków graficznych) o następnym punkcie w planie dnia
Standard 2.3.
Kadra wspiera wszechstronny rozwój dzieci
a.
Kadra wspiera rozwój kompetencji emocjonalnych dzieci
Kadra:
- uprzedza dziecko o działaniu, które będzie podejmowane z jego udziałem i czeka na odpowiedź dziecka (werbalną lub niewerbalną), żeby mieć pewność, że dziecko rozumie sytuację
- jest wrażliwa na trudne momenty dzieci (zmęczenie, przestymulowanie) i wspiera je, aranżując zmiany w otoczeniu, dostosowując ton głosu i styl interakcji do sytuacji
- respektuje chęć dziecka do przerwania interakcji i czeka, aż wyrazi ono chęć wznowienia kontaktu
- rozpoznaje i nazywa reakcje emocjonalne dzieci oraz własne
- wspiera samoregulację emocjonalną dzieci przez modelowanie (werbalnie i niewerbalnie) strategii radzenia sobie z trudnymi emocjami
- informuje dzieci o zmianach aktywności w ciągu całego dnia
- osoba z kadry, która kończy pracę, żegna się z dziećmi
- posługuje się językiem osobistym (komunikat „ja”), unika sformułowań bezosobowych (np. nie wolno, trzeba, tak się nie robi itp.)
- posługuje się humorem, stwarzając zabawne sytuacje i uczestnicząc w humorystycznych sytuacjach tworzonych przez dzieci, pokazuje możliwości radzenia sobie z trudnymi emocjami poprzez humor
b.
Kadra wspiera rozwój kompetencji społecznych dzieci
Kadra:
- odpowiada na sygnały zainteresowania dziecka innymi dziećmi i wspiera nawiązywanie relacji między nimi
- zachęca dzieci do nawiązywania relacji między sobą
- aranżuje przestrzeń tak, żeby dzieci mogły widzieć, co robią inni uczestnicy grupy
- wykorzystuje wiedzę o zainteresowaniach i temperamencie dzieci do angażowania ich we wspólne zabawy
- zauważa i mówi o aktywności społecznej dzieci i współpracy między nimi
- daje dzieciom wskazówki, jak ze sobą współpracować
- pomaga dzieciom rozwiązywać konflikty, proponując różne strategie działania w sytuacji problemowej
- ma świadomość, że bicie, gryzienie, popychanie są zachowaniami nieintencjonalnymi u małych dzieci, są najbardziej dostępnym im sposobem zaspokojenia potrzeb, zatem dzieci nie są obwiniane, tylko wspierane w budowaniu innych strategii
- daje wskazówki, jak dziecko może się zachować w konkretnej sytuacji, a nie czego ma nie robić
- wprowadza zasady funkcjonowania dzieci w grupie i wyjaśnia dzieciom ich znaczenie
- daje dzieciom możliwość decydowania, z kim chcą się bawić, sama pozostając w pobliżu
- podczas zabaw dzieci, w których uczestniczy, modeluje społeczne interakcje i opisuje działania dzieci
c.
Kadra wspiera kreatywność i eksperymentowanie dzieci
Kadra:
- wspiera dzieci w samodzielnym eksplorowaniu otoczenia i pomaga im w razie trudności
- stwarza niemowlakom możliwość samodzielnego badania różnorodnych obiektów, także własnych rąk i nóg oraz twarzy
- stwarza niemowlakom możliwość eksplorowania przestrzeni, przenosząc je w różne miejsca
- wspiera naukę podejmowania wyborów przez dzieci, ograniczając liczbę możliwości wyborów, dając im czas na reakcję i pozwalając zmienić zdanie
- pozwala na różnorodne sposoby używania przedmiotów
- modeluje eksperymentowanie z przedmiotami
- daje dzieciom możliwość działania z wybranymi przedmiotami tak długo, jak się nimi interesują
- zachęca dzieci do ruchu przy muzyce i grania na instrumentach
- stwarza dzieciom możliwość ekspresji plastycznej
- pokazuje zarówno funkcjonalne, jak i innowacyjne sposoby wykorzystywania przedmiotów lub zabawek, zachęca dzieci do wymyślania własnych sposobów
d.
Kadra wspiera rozwój kompetencji poznawczych dzieci
Kadra:
- uczestniczy w działaniach dzieci w celu rozszerzenia i pogłębienia ich zainteresowania
- uczestniczy w działaniach dzieci w odpowiedzi na ich prośby, nie kierując tymi działaniami
- wspiera umiejętności niemowlaków, naśladując ich gesty, ekspresję i wydawane dźwięki
- inicjuje, uczestniczy, modeluje gry i zabawy naśladowcze, reagując na pomysły dzieci
- rozszerza i wzbogaca zabawy dzieci, dokładając nowe rekwizyty i stawiając pytania dotyczące dalszego ciągu zabawy
- zachęca dzieci do wytrwałości w zadaniu przez dostarczanie nowych wyzwań i wspierając je, gdy się zniechęcają
- zwraca uwagę dzieci na cechy lub właściwości żywych i nieożywionych obiektów
- wykorzystuje różne strategie pomagania dzieciom w rozwiązywaniu zadania (upraszczanie zadania, dawanie wskazówek słownych i wizualnych)
- komentuje strategie rozwiązywania zadań przez dzieci, doceniając ich wysiłki
- używa określeń dla cech przedmiotów, pomagając dzieciom rozumieć takie kategorie, jak: kolor, ilość, kształt, wielkość, puste–pełne
- używa określeń przestrzennych (pod, nad, za, w środku, na zewnątrz)
- kieruje uwagę dzieci na proces, wspierając rozwój myślenia przyczynowo-skutkowego
- rozmawia z dziećmi o tym, co się zdarzyło, tworząc połączenia z tym, co dzieje się teraz
- wyjaśnia, dlaczego dane zjawisko się zdarzyło, używając języka opisowego lub pytając o to dzieci
- wspiera dzieci w przewidywaniu, wyjaśnianiu i rozumieniu przez zadawanie pytań i rozmawianie o następstwach
- promuje zabawy równoległe, asocjacyjne i opierające się na współpracy
- wprowadza rekwizyty mogące udawać przedmioty codziennego użytku lub umożliwia dzieciom zabawy prawdziwymi przedmiotami
- wyszukuje w literaturze dla dzieci teksty opisujące działania, którymi obecnie się interesują, budując związek między zabawą a umiejętnościami niezbędnymi w realnym życiu
e.
Kadra wspiera rozwój kompetencji językowych dzieci
Kadra:
- obserwuje i odpowiada na werbalne i niewerbalne komunikaty płynące od dzieci
- używa pytań zarówno otwartych, jak i zamkniętych, na które dzieci mogą dać krótką odpowiedź
- czeka na odpowiedź dziecka (werbalną lub niewerbalną), zanim przejdzie do następnych pytań lub komentarzy
- w odpowiedzi na inicjatywę dziecka modeluje jego bardziej złożoną wypowiedź
- stosuje różne formy wypowiedzi (pytania, zdania twierdzące, wykrzyknikowe itd.)
- używa pytań rozszerzających lub inicjujących rozmowę w sposób budzący zainteresowanie albo działanie dziecka
- wyjaśnia i argumentuje, aby pomóc dziecku zrozumieć dane zjawisko
- rozszerza język i słownictwo dzieci, używając określeń opisujących dane zjawisko, sytuację czy przedmiot i łącząc je ze słowami, które dziecko zna
wypowiada się pełnymi zdaniami, jeśli to możliwe - rozwija rozmowę, utrzymując dłużej uwagę dzieci przy danym temacie
angażuje dziecko w rozmowę opartą zarówno na wspólnie dzielonym doświadczeniu, jak i osobistych doświadczeniach dziecka - wyraźnie wymawia sylaby, modelując głos, żeby wzmocnić zaangażowanie dzieci w rozmowę
- używa różnych słów z różnych kategorii (przedmioty, działania, uczucia, funkcje)
- często zachęca dzieci do wspólnego czytania książek i oglądania ilustracji
- podczas wspólnego czytania książek zachęca dzieci do: przewracania kartek, zadawania pytań, odpowiadania na pytania, podążania za rymami, powtarzania znanych fragmentów
- pokazuje i opisuje ilustracje w książkach, zachęca do rozmowy na temat treści
- zachęca dzieci do samodzielnego oglądania książek
- opowiada dzieciom historie
- objaśnia znaczenie nowych słów, wykorzystując też gesty i mimikę
- w kontaktach z dziećmi, które jeszcze nie mówią lub zaczynają mówić, świadomie stosuje uproszczenia odpowiednio modulując głos, używając krótkich zdań itp.
potrafi dostosowywać złożoność swoich wypowiedzi do poziomu dziecka i nie infantylizuje nadmiernie własnego języka
f.
Kadra wspiera rozwój kompetencji motorycznych dzieci
Kadra:
- wspiera niemowlaki w nauce kontrolowania ruchu ciała i nauce chodzenia
- bawi się z dziećmi w zabawy ruchowe, robiąc to samo co dzieci (turlanie, czworakowanie)
- zwraca uwagę i zachowuje czujność, ale nie powstrzymuje dzieci przed podejmowaniem nowych zadań ruchowych
- stwarza dzieciom warunki do podejmowania nowych wyzwań związanych z przemieszczaniem się i uczeniem nowych umiejętności motorycznych
- umożliwia dzieciom wielokrotne powtarzanie i ćwiczenie konkretnych umiejętności ruchowych tak długo, jak długo są tym zainteresowane
- dostarcza dzieciom okazji do ćwiczenia siły i sprawności
- umożliwia dzieciom ćwiczenie sprawności rąk, dłoni i palców
- umożliwia dzieciom ćwiczenie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. podczas jedzenia, ubierania się i codziennych czynności
Standard 2.4.
Kadra dba o współpracę z innymi osobami dorosłymi dla dobra dzieci
a.
Kadra współpracuje z rodzicami na zasadach opisanych w obszarze 7 współpraca z rodzicami
Kadra:
- dzieli się swoimi spostrzeżeniami na temat zachowania i rozwoju dziecka z jego rodzicami, zarówno na zaplanowanych spotkaniach, jak i w czasie, kiedy dzieci są przyprowadzane do placówki i z niej odbierane
- uwzględnia informacje przekazane przez rodziców w planowaniu pracy z dzieckiem
b.
Kadra angażuje się w wymianę informacji/wiedzy na temat dzieci z innymi specjalistami z placówki i spoza niej
Kadra:
- traktuje specjalistów współpracujących z placówką (psychologów, fizjoterapeutów, logopedów czy muzyków) jako źródło wiedzy o dzieciach i ich potrzebach; korzysta ze wskazówek specjalistów
- specjaliści mają możliwość interdyscyplinarnej wymiany doświadczeń dotyczących danego dziecka
- informuje specjalistów o aktualnych zainteresowaniach dzieci i ich zachowaniu
- na bieżąco wymienia między sobą spostrzeżenia dotyczące zachowania i rozwoju dzieci
- organizuje spotkania wewnętrzne, umożliwiające wymianę informacji na temat pracy z dziećmi